Uitschrijven van niet-actieven gooit cijfers omhoog!Afscheid durven nemen van niet interessante e-mailadressen

verwijderen niet openers gooit e-mailcijfers omhoog

E-mailadressen van mensen die nooit je e-mail openen. Heb je daar wat aan? Nee! Ze kosten geld én leveren helemaal niets op. Zou jij het aandurven deze adressen los te laten?

Bij de resultaten laat ik het effect zien bij een van mijn klanten. Deze oplossing pas ik regelmatig met succes toe. Ga jij deze oplossing ook gebruiken?

Uitdaging

Als je een poosje mailt dan zul je ontdekken dat niet iedereen je mail opent. Sterker nog, gemiddeld ziet zo’n 65% je boodschap niet. Af en toe eens een berichtje missen is nog niet zo erg, maar als ze nooit een bericht van je openen dan is er iets niet goed.  Ik heb databases gezien waar meer dan 40% meer dan 60 maanden geen enkel e-mailbericht heeft geopend. Wat heb je aan die e-mailadressen? Helemaal niets, vind ik.

  • Het kost wel geld en levert niets op:

    Het sturen van een mailtje kost geld of je betaalt per e-mailadres in je database. Het kost altijd geld. Je kunt blijven hopen dat iemand ooit nog eens een mailtje van je opent, maar is dat verstandig?

  • Het haalt je cijfers omlaag:

    E-mailadressen die toch nooit iets openen, halen je cijfers enorm omlaag. Stel dat 40% inderdaad nooit je e-mail opent, maar je blijft ze je mailingen sturen. Dan betekent dat sowieso al dat je open ratio nooit boven de 60% kan uitkomen, hoe hard je ook je best doet, of hoe relevant je boodschap ook is.

  • Geeft een vals gevoel van succes:

    Het lijkt misschien leuk een database van 10 – 20 of 50 duizend adressen. Maar als 40% hiervan je bericht nooit ziet, dan heb je dus eigenlijk een databasegrootte van 6 – 12 of 30 duizend! De kwaliteit van de adressen is dan bedroevend. Ik heb gemerkt dat marketeers de grootte van hun database heel belangrijk vinden, maar dat is een schijnzekerheid. Ze putten niet uit een hele grote vijver, de vijver is maar 60% van wat ze dachten te hebben.

Oplossing

Het besluit is genomen. Een uitgeverij wil niet langer de mensen in de database die langer dan 6 maanden geen enkele nieuwsbrief hebben geopend. Ik regel hiervoor twee dingen:

  1. Er wordt eerst nog een ludieke mail naar deze groep gestuurd, waardoor we gaan kijken of we hen alsnog tot openen kunnen verleiden. Dit kan zijn dat we nog iets weggeven, dit kan zijn een winactie. Of een nieuwsbrief met een hele aparte onderwerpregel.
  2. Ik stel vervolgens een automatische reactiveringscampagne in die gaat naar iedereen die een half jaar of langer geen enkele mail heeft verstuurd. Deze reactiveringscampagne bestaat uit een aantal stappen:
Reactiveringscampagne stappen - inactieven proberen betrokken te krijgen

Resultaat

Nadat de campagne is gaan lopen zien we een absolute verbetering in de resultaten. Je moet er wel wat voor over hebben!

In % wat deze actie oplevert:

  • Database is geslonken met 16,3%
  • De open ratio is omhoog gegaan met  7,8 %
  • De click through ratio (CTR) is omhoog gegaan met 3%
  • De click to opens (CTO) is omhoog gegaan met 1,8%

Niet elke mailing is hetzelfde en hebben ook niet altijd dezelfde cijfers. Maar gemiddeld genomen is dit een mooie vooruitgang.
Nadat de marketing automation campagne eenmaal is ingesteld blijft deze lopen. Alleen in het begin was er een groter verlies nu blijft de database weer groeien omdat er mede dankzij de pop-up ook weer genoeg aanmeldingen binnenkomen. Lees hier meer over een super resultaat dankzij een aanmeldpop-up.

Bovenal merk ik dat een beter resultaat ook zorgt voor een goed gevoel. En met een goed gevoel bezig zijn met je communicatie met je klanten helpt enorm. Dat voelen je klanten ook. Dus naast het cijfermatige, speelt ook een positief psychologisch effect mee!