- 10 juli 2018
- Posted by: Hilleen
- Categorie: Tips om je e-mailing te verbeteren
Hoe ziet jouw nieuwsbrief eruit? Veel verschillende onderwerpen? En overal vraag je weer een andere vorm van actie? Bijvoorbeeld aanmelden, downloaden, bekijken, bestellen… En leid je deze naar allemaal verschillende pagina’s? Dan is de kans groot dat je minder verkoop realiseert dan mogelijk is. Door iemand in 1 mail steeds naar dezelfde plek te leiden, een landingspagina, bereik je meer conversie met je nieuwsbrief.
Conversie gaat over het aantal mensen dat je nieuwsbrief opent en de actie verricht die je wilt. Dit kan zijn het lezen van je blog, het kijken van je vlog, maar zal vaker gaan over het verkopen van een product of dienst. In dit artikel praat ik over de conversie in verkoopresultaat.
Over sommige producten is veel meer te vertellen dan alleen een kort stukje informatie in de nieuwsbrief. Klanten hebben vaak meer informatie nodig voor ze tot aankoop over kunnen gaan. Soms wil je:
- In een filmpje laten zien hoe handig het product is in gebruik (naar YouTube)
- Een link naar een leesfragment van een boek, technische specificatie of een handleiding (bladerbare)pdf aanbieden om meer aan te sluiten bij wat de klant nodig heeft in zijn besluitproces. (naar ISSUU)
- De klant informeren wat anderen over je product zeggen (reviews op bijv. Kieskeurig of Zoover).
- En natuurlijk wil je ze altijd naar je productpagina leiden, dan wel direct naar het winkelmandje laten gaan.
Je weet dat je klant meer info nodig heeft dan jouw productpagina om tot aanschaf over te kunnen gaan. Maar je hebt geen landingspagina beschikbaar, hoe groot is de kans dat de klant bij link 1, 2 of 3 daadwerkelijk zal bestellen? Die kans is meestal niet erg groot, omdat ze naar verschillende pagina’s worden geleid waar vandaan ze niet direct kunnen bestellen.
Voorbeeld
Als ik de resultaten van de uitgeverijen bekijk die ik adviseer, dan zijn de kliks in nieuwsbrieven naar een leesfragment bijzonder groot: Mensen zijn nieuwsgierig wat er in een boek staat en of dat boek iets voor hen is. Omdat bladerbare pdf-jes er mooi uitzien en passen bij het idee van het online bekijken/lezen van een boek, zijn alle leesfragmenten geupload in ISSUU . Dat is een externe site, dus ze leiden de mensen niet naar hun eigen site. Dan ben je ze kwijt en promoot je die partij (die kan ook YouTube zijn 😉 ).
Wat je moet zien te voorkomen is dat iemand op verschillende plekken ‘landt’ en vanuit daar niet verder kan. Dan zal er weinig koopbereidheid zijn. Kopen moet makkelijk gemaakt worden. Met weinig kliks en pagina’s moet de koper de aanschaf kunnen doen. In die gevallen werkt een landingspagina perfect.
Wat is een landingspagina
Een landingspagina is een plek/pagina op je website waar je alle informatie omtrent het product kwijt kunt: Omschrijving, technische details als grootte, omvang, kleur etc, productfilmpje, leesfragment, reviews, levertijd etc. .
Sommige websites hebben die functie beschikbaar (zonder afleiding van wat verder op je site staat), soms zit de mogelijkheid in je mailprogramma zoals bij AutoRespond en Mailplus.
Waarom is een landingspagina bij een nieuwsbrief van belang?
- De kans dat mensen 2x klikken in je nieuwsbrief is klein
- De kans dat mensen verder gaan zoeken naar jouw product als ze op YouTube zitten is klein
- Weinig kliks om de benodigde informatie te lezen, stimuleert het koopproces
Zorg voor een pagina met alle nodige informatie voor de klant
Heb je verschillende dingen die je over een product wilt vertellen, maar heb je die niet allemaal op de productpagina staan? Zorg dan voor een landingspagina. Het is prima om diverse buttons te hebben met verschillende tekten: ‘Klik hier voor de technische specificaties’ en voor de andere: ‘Beluister onze podcast’ of ‘Meer info’ op te nemen in je nieuwsbrief. Als de linkjes maar allemaal naar dezelfde ‘bestelpagina’ gaan.
Heb jij een goed voorbeeld van een landingspagina die voor meer conversie uit je nieuwsbrief zorgt? Laat de link in de reactie achter!