Lees de tips om de beste snippets te maken voor een hogere open ratio

Snippets zijn stukken tekst, die de essentie van die pagine of dat artikel vertellen. Google maakt er gebruik van, door de verkorte tekst die je ziet in de zoekresultaten. Maar ook voor een e-mailing wordt er gebruik van gemaakt. Naast het onderwerp zie je in veel e-mailprogramma’s de eerste tekst van de nieuwsbrief. Deze tekst is dus direct een extra kans om de ontvanger aan te sporen tot het lezen van je bericht.

Sommigen hebben volgens mij geen idee dat je kunt beïnvloeden welke tekst als eerste wordt getoond. Dit lukt dankzij een snippet, ook wel preheader genoemd. En met die laatste term wordt het waarschijnlijk al wat duidelijker. Voordat je aan de echte tekst van de nieuwsbrief begint, begin je helemaal bovenaan met een niet te lange zin waarin je nog een ander onderwerp uit de nieuwsbrief kunt uitlichten, of juist iets meer kunt uitwijden waarom het onderwerp voor hen zo interessant is.

De meest geziene fouten in snippets zijn:

  • De snippet is er wel, maar hierin wordt exact dezelfde tekst getoond:
  • De snippettekst is veel te lang en in dit geval de onderwerpregel ook als je het voorbeeld van de mobiele versie ziet:

    Op mobiel ziet dit er zo uit:
  • De snippet bevat bijvoorbeeld direct de tekst: bekijk de webversie (of iets dergelijk): of er staat een stukje code of de omschrijving van de eerste afbeelding:

    Op mobiel ziet dit er zo uit: 

    Op mobiel ziet dit er zo uit 

Als je ziet hoe weinig tekst je ziet op mobiel, dan moet je een onderwerpregel van maximaal 30 tekens maken!

 

Waarom is de snippet of preheader zo belangrijk?

Uit de foute voorbeelden is wel te zien, dat je een kans laat liggen. Want is het echt zo belangrijk om dat adres toe te voegen dat je dat bij elke nieuwsbrief bovenaan wilt zetten? En wil je echt als eerste aangeven dat een nieuwsbrief misschien niet goed leesbaar is? Waarschijnlijk niet.

Deze waardevolle ruimte kun je perfect gebruiken om aan te geven waarom ze wel je nieuwsbrief zouden moeten openen. Heb je nog een tweede aanbod/onderwerp waar je over kunt vertellen? Of kun je al iets meer vertellen over waarom het onderwerp zo interessant voor ze is?

Gezond aan tafel is een platform waar ik veel mee spar. Zij proberen graag mijn tips uit en ontdekken in de praktijk wat voor hen wel en niet werkt. Nee, het is helaas niet zo dat er een ‘one size fits all’ aanpak is. Maar iedereen heeft wel dezelfde tips om mee te testen en te kijken wat voor hun doelgroep het beste werkt. Dat is namelijk van ongelooflijk veel factoren afhankelijk. En dat is dan ook de reden waarom het niet te voorspellen is.

Dit is bijvoorbeeld een mooie snippet, waarbij er duidelijk iets extra’s over de weekenddeal wordt verteld:

En zie je dat ze ook gebruik maken van een symbool in de onderwerpregel? Ten opzichte van die andere 2 snippets, valt deze nieuwsbrief absoluut beter op in de mailbox.

Wil je de open ratio verhogen? Voeg een snippet/preheader toe en voeg een extra onderwerp toe of vertel waarom de mail voor hen interessant is.

Elke dinsdag een Dijk van een e-mailtip in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor de nieuwsbrief

 

Deel deze pagina:


Geef een reactie

Deze website maakt gebruik van anonieme cookies voor analytische doeleinden en er kunnen cookies van derden worden geplaatst bij het doorklikken naar andere partijen of het bekijken van video's.