Hoe en waarom je symbolen toevoegt aan je onderwerpregel

Symbolen, tekens, icoontjes of emoji in de onderwerpregel van je e-mail. Hoe doe je dat en waarom zou je icoontjes gebruiken in mailingen? Er zijn bedrijven die hebben getest met en zonder symbolen en zij hebben wel 10-15% meer opens gerealiseerd! Dus dat is al een goeie reden om het ook te testen!

Je ziet ze vast wel eens in je mailbox. Mailtjes met tekentjes: van sneeuwpop tot zonnetje, van een kop koffie tot een cadeautje.
Natuurlijk gebruik je dit om extra aandacht voor je mail te krijgen. Maar je moet het symbool wel laten aansluiten bij je boodschap. Stel dat je nieuwsbrief is bedoeld om te lezen bij een kopje koffie, dan kun je dat teken prima gebruiken, ook als je het product koffie aanbiedt in de nieuwsbrief. Maar niet als het helemaal niet ter zake doet. Het moet een waardevolle toevoeging zijn.

Hieronder heb ik een aantal nieuwsbrieven verzameld die een icoontje in de onderwerpregel hebben:

En onlangs zag ik deze voorbij komen. Met letters op de kop omdat ze ondersteboven zijn van hun deal! Ik vind het leuk gevonden:

Waar moet je rekening mee houden als je een symbool in je e-mail wilt gebruiken?

  • Niet elke e-mailclient (als Outlook, Gmail, Apple, Android) laat een icoontje goed zien
  • Niet elke e-mailclient laat het icoontje op dezelfde manier zien!
  • Vervang een woord nooit door een symbool, het moet altijd aanvullend zijn
  • Kies een symbool dat erkend is en overal zichtbaar is (lees hieronder verder). Want als je iets kiest dat niet overal zichtbaar is dan krijgt iemand gewoon een ☐ te zien. Dat wil je voorkomen!

Hoe krijg je een symbool in de onderwerpregel?

Soms is het echt te simpel voor woorden. Je kunt het gewenste symbool gewoon kopiëren en vervolgens plakken in je onderwerpregel!

Welke symbolen kun je gebruiken?

Niet alle symbolen werken goed in alle e-mailclients. Hier vond ik onderstaand overzicht dat in elk geval veilig is. Maar er kan inmiddels vaak veel meer. Outlook geeft altijd de meeste problemen. Outlook is voor templatemakers van nieuwsbrieven het ergst. En ook symbolen worden soms niet goed weergegeven. Kijk dus vooraf ook naar hoe je verdeling van adressen is. Heb je weinig outlookadressen? Dan zou je gerust een anders symbool kunnen kiezen. Maar weet je dat een groot deel van je adressen de mail in Outlook opent, kies dan uit onderstaande lijst een veilig icoon:

Pijlen
Pijlen worden regelmatig gebruikt op buttons. Dus waarom niet in je mailing
➘ ➙ ➚ ➛ ➜ ➝ ➞ ➤ ➾

Smileys
Wees eerlijk, wie wordt er nu niet blij van een lachtend gezicht 🙂
☺ ☻ ☹

Liefde/Geslacht
Handig voor alles waar je van houdt!
❤ ❥ ♡ ♥ ♀ ♂

Nummers
Getallen vallen pas echt op als je ze voorziet van een rondje! Doorzichtig of zwart. Maak je keuze:
❶ ❷ ❸ ❹ ❺ ❻ ❼ ❽ ❾ ❿ ➀ ➁ ➂ ➃ ➄ ➅ ➆ ➇ ➈ ➉

Leestekens
Bijzondere uitroeptekens en quotetekens maken een onderwerpregel al heel anders!

❝ ❞ ❢ ❣ ☾ ☽ ❛ ❜

Het weer
Daar praat iedereen altijd over, past dus prima in een onderwerpregel

☀ ☁ ☂ ☃ ❄ ❅ ☼

Vormen
Verschillende vormen kunnen soms perfect aansluiten bij je boodschap

■ □ ▪ ▫ ▬ ▮ ▰ ▱ ▲ ▸ ▹ ► ▼ ▽ ▾ ▿ ◀ ◁ ◄ ◅ ◆ ◇ ◎ ● ◯ ❖ ★ ☆ ☉

Overig
Een schaar, muziek, een telefoon of vliegtuig? Er is nog meer mogelijk:

✂ ✈ ✉ ✌ ✎ ✏ ✓ ✔ ✖ ✘ ✝ ✡ ✥ ✱ ✿ ☎ ✆ ☢ ☮ ☯ ☸ ☽ ☾ ♠ ♣ ♧ ♩ ♪ ♫ ♬

De technische term waarin deze tekens zijn gemaakt  is UTF-8 of Unicode. Soms zie je deze benamingen ergens staan. Soms moet je ook letten op de instelling van je e-mailprogramma. Meestal zal het programma de symbolen prima kunnen verwerken. Maar mocht je problemen hebben, dan zou je hierop kunnen letten.

Op de sites emailstuff.org en emojipedia.org kun je zelf symbooltjes zoeken (in het Engels). Kopieer en plak ook hier het symbool. Test wel vooraf of ze echt werken op je computer en mobiel, want ze zijn iets gewaagder dan de veilige symbooltjes die ik hierin heb gebruikt. Heb je de meeste mobiele lezers? Dan zijn deze icoontjes prima te gebruiken.

Heb jij emoji’s getest? En merk je verschil? Deel je ervaring in de reacties hieronder! Het is altijd leuk om van elkaar te kunnen leren!

Wil je de open ratio verhogen? Voeg symbolen toe aan de onderwerpregel en test of dit ook bij jouw doelgroep goed werkt.

Elke dinsdag een Dijk van een e-mailtip in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor de nieuwsbrief

 

Deel deze pagina:


1 reactie

Geef een reactie

Deze website maakt gebruik van anonieme cookies voor analytische doeleinden en er kunnen cookies van derden worden geplaatst bij het doorklikken naar andere partijen of het bekijken van video's.