Mobiel openen van je e-mailing wordt bepaald door het verzendmoment en bepaalt (mede) het resultaat!

Een van de bevindingen uit de Nationale E-mail Benchmark 2018 was dat maar 39% van alle geopende mailtjes in 2017 op mobiel werd gelezen! Dan denk je misschien, oooohhh, ik hoef niet zoveel aandacht aan de mobiele versie te besteden, maar niets is minder waar. Je moet het zien in de juiste context! Want het verzendmoment bepaalt waar de ontvangers het bericht op lezen: mobiel/tablet of laptop/desktop. Lees snel verder wat dit voor jou betekent!

We doen het allemaal regelmatig: even de mail checken, onder werktijd, onderweg, tijdens het koken, tijdens het televisiekijken, op het terras, in bed en zelfs met vrienden. Misschien heb je zelfs wel een melding op je telefoon wanneer er een (social media) bericht binnenkomt. Dat is een slim idee van de makers, want daardoor ben je eerder geneigd om het bericht te gaan bekijken. Het lijkt er dan ook op dat we alles op ons mobiel doen. En het feit dat we dat om ons heen zoveel zien, zorgt voor ongeloof binnen de e-mailprofessionals, dat gemiddeld slechts 39% van de e-mailtjes op de mobiel wordt bekeken.

Afbeelding uit: DDMA Nationale E-mail Benchmark 2018

Maar als je ook nog naar andere cijfers kijkt wordt het nog interessanter:

78% van alle mailingen wordt tijdens werkdagen verstuurd

Afbeelding uit: DDMA Nationale E-mail Benchmark 2018

Maar liefst 78% van alle mailingen wordt op werkdagen verstuurd. Tijdens werktijd wordt er relatief minder verstuurd, maar wordt er weinig gebruik gemaakt van mobiel. Het aantal opens op de desktop/laptop ligt met 64% veel hoger dan buiten werktijd. Dat betekent dus dat we massaal onder werktijd ook onze privémail bekijken. Op zich niet zo gek. Google Analytics werkt uitsluitend met je privé Gmailadres en ook voor social media heb je eerst je privé account nodig, voordat je je zakelijke account kunt beheren. We doen dus steeds meer privé dingen onder werktijd, maar dat heeft ook tot gevolg dat we steeds meer werkdingen doen onder privétijd. Want als iemand buiten werktijd op je bedrijfsprofiel reageert zul je (in de meeste gevallen) niet wachten tot je werkdag weer is begonnen. Werk en privé zijn steeds meer met elkaar verbonden. Zeker ook nu dankzij een bedrijfsmobieltje dat meegenomen wordt op vakantie, de e-mail steeds meer ook dan dagelijks wordt gelezen!

Hoewel openen op desktop/laptop op werkdagen verreweg het populairst is, zie je dat ook op andere tijdstippen op werkdagen de desktop favoriet is. Verstuur je je mailing op werkdagen tussen 9 en 15 uur dan opent gemiddeld slechts 36% je mail op mobiel!

Online bestellingen worden het meest ’s avonds tussen 19.00 en 21.00 uur gedaan

Natuurlijk is uitsluitend het gegeven ‘openen op mobiel of desktop’ niet interessant. Het gaat om het totaalplaatje. Want conversie, het daadwerkelijk omzetten van kliks naar verkopen, moet meegeteld worden. Uit recent onderzoek is gebleken dat Nederlanders het gros van de aankopen ’s avonds tussen 19.00 en 21 uur ligt en dat dit het meest via desktop gebeurt.

Als je dus focust op omzet uit de nieuwsbrief, dan is het aan te bevelen je nieuwsbrief op werkdagen tussen 19 en 21 uur te versturen. Maar ik heb ook een klant die juist op de woensdagmorgen hun nieuwsbrief verstuurt omdat hun doelgroep moeders met kinderen is, en veel moeders vrij zijn op woensdag. En een ander relatie stuurt juist op zondagmorgen de mailing omdat dat een mooi bezinningsmoment is en de inhoud van de nieuwsbrief daarop gericht is.

Kortom: Weet wat je biedt en wie je doelgroep is. Weet wat doel is: informeren of verkoop realiseren. En kies dan een verzendmoment. Uiteraard geldt ook hiervoor: Test dit minimaal vier keer, voor je een conclusie kunt trekken. Tenzij het resultaat zo extreem negatief afwijkt bij de eerste poging en je zeker weet dat dit op een ander moment beter was geweest, dan kun je direct voor een ander verzendmoment kiezen.

Daarnaast moet je rekening houden met je template. Wordt jouw nieuwsbrief het meest mobiel geopend (die cijfers zijn bekend in je ESP – Email Service Provider- dus het programma waarmee je e-mailingen maakt en verstuurd), zorg er dan voor dat je template ook ‘mobile first’ is opgemaakt. In het andere geval is het prima als je voorlopig nog met een ‘responsive’ template mailt.

Reden laag cijfer mobiele opens

De reden is eigenlijk heel simpel: Omdat maar liefst 78% van de mailingen tijdens werkdagen worden verstuurd en tussen 9 en 16 uur de desktop absoluut favoriet is, is het logisch dat mobiel minder populair is dan we dachten. Wie dus ’s avonds/’s nachts en in het weekend mailt zal eerder meer dan 50% mobiele opens hebben en is de situatie opeens heel anders.

OPDRACHT: Kijk nu eens in jouw mailprogramma naar de verhouding opens desktop en mobiel. Zie je hierin vergelijkbare cijfers? Of scoor je lager of juist hoger? Doe hierna een test  met een ander verzendmoment om te kijken of je doelen beter bereikt. Laat je onder dit artikel weten wat jouw ervaring is?

Wil je ook elke dinsdag een Dijk van een e-mailtip ontvangen? Meld je aan!

Deel deze pagina:


Geef een reactie

Deze website maakt gebruik van anonieme cookies voor analytische doeleinden en er kunnen cookies van derden worden geplaatst bij het doorklikken naar andere partijen of het bekijken van video's.