Het aantal opens boven de 50% krijgen?Open ratio verhogen

open-ratio-verhogen-met-15-35-procent-project-pagina-390x195

De gemiddelde open ratio ligt rond de 35-36%. Dat betekent dat gemiddeld 64-65% je bericht niet opent. Hoe kun je die alsnog tot openen bewegen?

Uitdaging

Hoe relevanter het bericht, hoe hoger de open ratio (verhouding tussen aantal verstuurde en aantal geopende mailtjes). Er zijn nieuwsbrieven met wel een open ratio van 70% of hoger. Feit blijft of je nu rond het gemiddelde zit van 35% of 70%, er is altijd een groep die de mail niet opent. Je hoopt natuurlijk dat deze groep niet altijd dezelfde is, maar dat ze soms eens nieuws missen.

Hoe kun je de groep niet-openers verleiden om te openen?

Blijkbaar is de onderwerpregel of afzendernaam niet interessant genoeg om te openen. Wat kun je dan doen?

Oplossing

Je denkt misschien, tja, jammer… er is niets te doen aan de groep die niet opent. Maar… sinds onderstaande oplossing aan mailingen wordt toegevoegd zie ik bijzonder mooie resultaten!

Stuur de mail een aantal dagen nog eens naar de niet-openers, natuurlijk wel met een andere onderwerpregel

De meeste e-mailsoftwareprogramma’s hebben mogelijkheden om de groep te selecteren die een specifieke mail niet heeft geopend.
Je kunt in dat geval een paar dagen nadat de eerste mail is verstuurd, een kopie ervan maken, de onderwerpregel veranderen en de mail nogmaals sturen naar ALLEEN de groep die de eerste mail niet heeft geopend.

Aandachtspunt:
Dit kan niet als je een dagelijkse nieuwsbrief stuurt. Alleen als je een wekelijkse, tweewekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief verstuurd.

Resultaat

In dit geval moeten de cijfers wat anders ge├»nterpreteerd worden. Want we hebben immers te maken met 2 verschillende mailingen. Maar… als ik puur kijk naar hoe groot het aantal mensen is dat nu de nieuwsbrief opent, dan is het resultaat heel mooi! Want met minimale inspanning is de groep openers aanzienlijk vergroot.

De nieuwsbrief 2x versturen zorgt voor:

  • Stijging van de totale open ratio naar 50-70%
  • 15-35% van de niet openers opent de tweede mail alsnog
  • Inzicht in wat je doelgroep triggert. De ene groep vindt de ene onderwerpregel interessant en de andere de andere onderwerpregel. Afhankelijk van hoe je een onderwerpregel bepaalt (puur op onderwerp, of zit er een psychologische gedachte achter), krijg je een beeld bij wat wel en niet werkt. Wat je weer helpt je mail te optimaliseren.