Kun je geld vragen voor een mailing?Gezond aan tafel

logo_gezondaantafel

Gezond aan tafel is een platform van Uitgeverij Kosmos. Zij geven veel kookboeken uit, waaronder die van Jamie Oliver, Heel Holland Bakt en Herman den Blijker. Dankzij het platform wordt bekendheid van de boeken gegenereerd door onder meer gratis recepten en leesfragmenten te delen.

Uitdaging

Hoewel het platform perfect is om boeken te promoten, wil de uitgeverij ook kijken of ze met de content ook nog andere productvormen kunnen maken. Met Ansoff’s marketingstrategie productontwikkeling moet content ook geld opleveren in andere productvormen.

Content is iets dat elke uitgeverij bezit: Volop tekst, recepten, tips en altijd van experts, de auteurs. Maar het traditionele boek heeft al broertjes en zusjes in de vorm van e-books, luisterboeken en soms groot letterboeken. Nog steeds dezelfde tekst, maar in een andere vorm te lezen/luisteren. Op welke manier kunnen we content inzetten om extra omzet te genereren?

  1. Thematische e-books/pdf-jes maken

    Er zijn zoveel verschillende kookboeken, dat er genoeg recepten uit al die boeken zijn te verzamelen die bijvoorbeeld allemaal met het thema ontbijt te maken hebben. Of juist een samenstelling zijn van uitsluitend vegetarische, koolhydraatarme of bijvoorbeeld suikervrije recepten. Bij het recept tonen we dan uit welk boek het recept komt, zodat het boek ook direct gepromoot wordt.

  2. Cursus maken en die tegen betaling aanbieden

    Een ander platform heeft al eens een cursus gemaakt en tegen betaling aangeboden. Het was een totaal ander onderwerp (persoonlijke ontwikkeling) en deels ook een andere doelgroep. We bedenken de cursus ‘Gezonder eten in 30 dagen’ en willen deze tegen betaling aanbieden.

  3. Data verzamelen van nieuwsbrieflezers voor betere personalisering

    Deze optie is altijd vrij eenvoudig toe te passen. Als je je hoofdthema’s/doelgroepen hebt bepaald dan kun je bijvoorbeeld van iedereen waarvan je geen interesse weet in elke nieuwsbrief een blokje tonen waarin wordt opgeroepen de interesse door te geven, zodat ze een persoonlijkere nieuwsbrief ontvangen.

  4. Verjaardagscampagne waarbij een kookboek met korting wordt aangeboden

    Via het mailprogramma is relatief eenvoudig een campagne in te richten die op het gewenste moment (bijvoorbeeld om 7 uur ’s morgens op de dag van de verjaardag) een mailtje wordt gestuurd met een aanbieding erin.
    Nadeel van deze optie is dat de uitgeverij door de Wet op de Vaste Boekenprijs maar 1x per jaar een actie mogen doen met een boek. Alleen e-books zijn vrij om mee te ‘stunten’, alleen worden ook deze acties vaak bij de uitgeverij gemonitord wat de vrijheid ook weer beperkt.

Testcase

Optie 3, aanvullende data verzamelen besluiten we sowieso toe te passen. Dat vereist weinig aanpassingen in het systeem. In de praktijk zullen we moeten ervaren in hoeverre mensen bereid zijn hun interessegebied door te geven.

Optie 2 willen we gaan testen. Maartje had twee jaar eerder al eens een 30-dagen  ‘Gezonder eten in het nieuwe jaar’ mailing gemaakt, waarbij maar weinig content was per mailtje én de inhoud niet altijd gerelateerd werd aan een boek.

* We besluiten een  ‘Gezonder eten in 30 dagen’ cursus te maken die start op 2 januari 2018. Wie zich vanaf 2 januari aanmeldt begint gewoon de volgende dag.
* We geven de koper 3 verschillende bedragen, zodat ze zelf bepalen wat ze kunnen betalen én wat ze er voor over hebben. De bedragen waarmee we starten zijn € 5 € 9 euro en € 14.
* Per dag geven we 4 boekentips mee voor wie meer over dat onderwerp wil weten. Dit kunnen boeken zijn vanuit Kosmos Uitgevers, maar het kunnen ook boeken zijn van andere uitgeverijen.
* We maken gebruik van affiliate marketing door de boeken te linken via het Partnerprogramma van Bol.com. Op die manier weten we enigszins wat er wordt gekocht. Eerdere acties via de uitgeverijshop Boekenwereld.com leverde nl. geen verkopen op. En via het partnerprogramma is te meten welk product wordt gekocht (kan uiteindelijk ook een ander product zijn dan in de mailingen staat).
* Na afloop van de 30 dagen willen we de deelnemers vragen een enquête in te laten vullen, zodat we zicht krijgen op hun waardering voor de cursus, welk bedrag ze hebben betaald, of dat het geld waard is en welk bedrag ze er voor over hadden gehad.

Er zijn wel een aantal stappen nodig voordat een dergelijke cursus staat:

  1. Bepalen welk onderwerp op welke dag aan bod komt
  2. Bepalen welke boeken daarbij horen + partnerlinkjes maken
  3. Teksten schrijven
  4. Mailtjes opmaken
  5. Betaalmogelijkheid met meerdere bedragen plaatsen op de site + aanmeldformulier dat uitsluitend zichtbaar wordt als
  6. Campagne inrichten die ervoor zorgt dat er op dag 1, 2, 3 t/m 31 een automatische mail wordt verstuurd

Resultaten

Inmiddels loopt dit bijna 3 jaar. En we hebben zo’n 100 deelnemers per jaar, zonder al teveel inspanningen.

Wat hebben we inmiddels geleerd?

  • Aantal deelnemers dat voor het middelste bedrag van € 9 is 67% (men gaat dus zeker niet automatisch voor het laagste bedrag)
  • Zonder advertentiebudget te gebruiken op social media hebben we ca. 100 deelnemers per jaar
  • De waardering van de cursus loopt sterk uiteen. Het gros vindt het geweldig, ca. 3 heeft zich afgemeld en vindt het helemaal niets
    Ondanks dat er een uitgebreide pagina beschikbaar is, waarin we de verwachtingen duidelijk proberen te schetsen
  • De personen die 9 euro hebben betaald, vonden dat de cursus ook waard. Een enkeling was bereid 19 euro te betalen
  • Doordat boeken ook weer verdwijnen en er voortdurend nieuwe boeken komen, is de houdbaarheid beperkt en zal er 1x per jaar kritisch naar de inhoud moeten worden gekeken
  • Hebben we inmiddels ook challenges toegevoegd, zoals een vegan challenge. Waarin in een wat korte periode (1 week) veel content verschijnt + gratis recepten, wat ook aanspreekt. We hebben met de cursus dus wel bewezen dat men geld betaald voor een online cursus en breiden het steeds verder uit
  • 5 euro
  • 9 euro
  • 14 euro