Kun je geld vragen voor een mailing?Gezond aan tafel

Gezond aan tafel cursus tegen betaling
Gezond aan tafel is een platform van Uitgeverij Kosmos. Zij geven veel kookboeken uit, waaronder die van Jamie Oliver, Heel Holland Bakt en Herman den Blijker. Dankzij het platform wordt bekendheid van de boeken gegenereerd door onder meer gratis recepten en leesfragmenten te delen.

Hoewel het platform perfect is om boeken te promoten, wil de uitgeverij ook kijken of ze met de content ook nog andere productvormen kunnen maken. Met Ansoff’s marketingstrategie productontwikkeling moet content ook geld opleveren in andere productvormen.

Uitdaging

Content is iets dat elke uitgeverij bezit: Volop tekst, recepten, tips en altijd van experts, de auteurs. Maar het traditionele boek heeft al broertjes en zusjes in de vorm van e-books, luisterboeken en soms groot letterboeken. Nog steeds dezelfde tekst, maar in een andere vorm te lezen/luisteren. Op welke manier kunnen we content inzetten om extra omzet te genereren?

  1. Thematische e-books/pdf-jes maken

    Er zijn zoveel verschillende kookboeken, dat er genoeg recepten uit al die boeken zijn te verzamelen die bijvoorbeeld allemaal met het thema ontbijt te maken hebben. Of juist een samenstelling zijn van uitsluitend vegetarische, koolhydraatarme of bijvoorbeeld suikervrije recepten. Bij het recept tonen we dan uit welk boek het recept komt, zodat het boek ook direct gepromoot wordt.

  2. Cursus maken en die tegen betaling aanbieden

    Een ander platform heeft al eens een cursus gemaakt en tegen betaling aangeboden. Het was een totaal ander onderwerp (persoonlijke ontwikkeling) en deels ook een andere doelgroep. We bedenken de cursus ‘Gezonder eten in 30 dagen’ en willen deze tegen betaling aanbieden.

  3. Data verzamelen van nieuwsbrieflezers voor betere personalisering

    Deze optie is altijd vrij eenvoudig toe te passen. Als je je hoofdthema’s/doelgroepen hebt bepaald dan kun je bijvoorbeeld van iedereen waarvan je geen interesse weet in elke nieuwsbrief een blokje tonen waarin wordt opgeroepen de interesse door te geven, zodat ze een persoonlijkere nieuwsbrief ontvangen.

  4. Verjaardagscampagne waarbij een kookboek met korting wordt aangeboden

    Via het mailprogramma is relatief eenvoudig een campagne in te richten die op het gewenste moment (bijvoorbeeld om 7 uur ’s morgens op de dag van de verjaardag) een mailtje wordt gestuurd met een aanbieding erin.
    Nadeel van deze optie is dat de uitgeverij door de Wet op de Vaste Boekenrpijs maar 1x per jaar een actie mogen doen met een boek. Alleen e-books zijn vrij om mee te ‘stunten’, alleen worden ook deze acties vaak bij de uitgeverij gemonitord wat de vrijheid ook weer beperkt.

     

Testcase

Optie 3, aanvullende data verzamelen besluiten we sowieso toe te passen. Dat vereist weinig aanpassingen in het systeem. In de praktijk zullen we moeten ervaren in hoeverre mensen bereid zijn hun interessegebied door te geven.

Optie 2 willen we gaan testen. Maartje had twee jaar eerder al eens een 30-dagen  ‘Gezonder eten in het nieuwe jaar’ mailing gemaakt, waarbij maar weinig content was per mailtje én de inhoud niet altijd gerelateerd werd aan een boek.

* We besluiten een  ‘Gezonder eten in 30 dagen’ cursus te maken die start op 2 januari 2018. Wie zich vanaf 2 januari aanmeldt begint gewoon de volgende dag.
* We geven de koper 3 verschillende bedragen, zodat ze zelf bepalen wat ze kunnen betalen én wat ze er voor over hebben. De bedragen waarmee we starten zijn € 5 € 9 euro en € 14.
* Per dag geven we 4 boekentips mee voor wie meer over dat onderwerp wil weten. Dit kunnen boeken zijn vanuit Kosmos Uitgevers, maar het kunnen ook boeken zijn van andere uitgeverijen.
* We maken gebruik van affiliate marketing door de boeken te linken via het Partnerprogramma van Bol.com. Op die manier weten we enigszins wat er wordt gekocht. Eerdere acties via de uitgeverijshop Boekenwereld.com leverde nl. geen verkopen op. En via het partnerprogramma is te meten welk product wordt gekocht (kan uiteindelijk ook een ander product zijn dan in de mailingen staat).
* Na afloop van de 30 dagen willen we de deelnemers vragen een enquête in te laten vullen, zodat we zicht krijgen op hun waardering voor de cursus, welk bedrag ze hebben betaald, of dat het geld waard is en welk bedrag ze er voor over hadden gehad.

Er zijn wel een aantal stappen nodig voordat deze cursus staat:

  1. Bepalen welk onderwerp op welke dag aan bod komt
  2. Bepalen welke boeken daarbij horen + partnerlinkjes maken
  3. Teksten schrijven
  4. Mailtjes opmaken
  5. Betaalmogelijkheid met meerdere bedragen plaatsen op de site + aanmeldformulier dat uitsluitend zichtbaar wordt als
  6. Campagne inrichten die ervoor zorgt dat er op dag 1, 2, 3 t/m 31 een automatische mail wordt verstuurd

Resultaten

Op het moment van dit schrijven is de campagne 2 maanden actief. We zijn live gegaan op een moment dat nog niet alle mailtjes waren geschreven. Zo lang we maar verder vooruit waren dan de dag waar de deelnemer aan toe was, konden we nog dagen toevoegen.

Leermoment 1
Helaas bleek de campagne van het mailsysteem (Mailplus) niet om te kunnen gaan met het later toevoegen van mailtjes. Het aantal mailtjes dat was toegevoegd aan de campagne op het moment van aanmelden werd als leidend gezien. We ontdekten nl. dat dag 14 niet werd verstuurd. Ik heb hiervoor een heleboel extra campagnes gemaakt om ervoor te zorgen dat iedereen, ongeacht het aanmeldmoment én het aantal berichtjes dat op dat moment klaar stond, toch de hele 30 dagen + evaluatiedag zou ontvangen. Hierdoor is het lastig om de cijfers goed meetbaar te krijgen.

Leermoment 2
Voor enquêtes maken we gebruik van de leuke tool Typeform (er is een betaald abonnement aanwezig). De enquête was ingesteld op ‘private’ in de veronderstelling dat deze dan niet openbaar gevonden zou worden. Helaas ontdekten we dat ook met een rechtstreekse link de vragenlijst niet ingevuld kon worden.

Zo zie je ook, dat je ondanks een goede voorbereiding, toch nog tegen dingen aan kan lopen die hersteld moeten worden.

Ontdekkingen:

  • Aantal deelnemers dat voor het middelste bedrag van € 9 is 67% (men gaat dus zeker niet automatisch voor het laagste bedrag)
  • Zonder advertentiebudget te gebruiken op social media hebben we inmiddels ruim 50 deelnemers
  • De waardering van de cursus loopt sterk uiteen. Het gros vindt het geweldig, maar een aantal vindt het ook helemaal niets
    Ondanks dat er een uitgebreide pagina beschikbaar is, waarin we de verwachtingen duidelijk proberen te schetsen
  • De personen die 9 euro hebben betaald, vonden dat de cursus ook waard. Een enkeling was bereid 19 euro te betalen
  • 5 euro
  • 9 euro
  • 14 euro
Focus op waar jij goed in bent en laat anderen doen waar zij goed in zijn
Brittany Thompson
Wat zijn jouw doelen?

Plan een vrijblijvende afspraak in zodat ik met je mee kan denken hoe je je doel(en) kunt bereiken!

Hilleen heeft kennis van zaken, weet altijd leuke voorbeelden aan te dragen en vooral haar tomeloze enthousiasme voor emailmarketing maken haar tot een topadviseur!

Carmen
Marketing Professional, Ambo|Anthos Uitgevers

Deel deze pagina:

Deel deze pagina:
Deze website maakt gebruik van anonieme cookies voor analytische doeleinden en er kunnen cookies van derden worden geplaatst bij het doorklikken naar andere partijen of het bekijken van video's.