Van doel naar strategie naar uitvoeren en optimaliseren

Van strategie naar optimaliseren in 90 dagen

Er zijn veel bedrijven die het lastig vinden hun klanten te vinden, te leren kennen, herhaalaankopen te stimuleren of nieuwe klanten te genereren. Herken jij dit? E-mailmarketing is een prachtige tool die je hierbij kan helpen. Waarom?

Als je gebruik maakt van e-mailmarketingsoftware weet je precies wie je mail opent én waar de lezer op heeft geklikt. Ja, echt waar, dat wordt standaard gemeten. Aan de hand van het klikgedrag kun je ook interesses gaan verzamelen. Klikt de klant vaak op een bepaalde categorie producten of onderwerp, dan is de kans erg groot dat hij daar meer over zou willen weten. En als jij weet waar je klant naar op zoek is, kun je ‘m een persoonlijk aanbod doen. Natuurlijk gebeurt dit niet met de hand. Via marketing automation is heel veel mogelijk. Hoe meer geautomatiseerde processen, hoe meer tijd jij overhoudt voor de dingen die je het liefst doet.

Welke doelen heb jij op gebied van klantcommunicatie en klantwerving? Ik help je graag hierbij een effectieve strategie te kiezen, hiervoor campagnes in te richten en vervolgens bij te sturen op basis van de resultaten.

Aantal keren iets aangeschaft vanuit e-mailVolgens onderzoek van Spotler 2017

  • >1 x
  • 1x
  • Geen

Maar liefst 75% geeft aan in 2016 iets gekocht te hebben n.a.v. een e-mail. 58% geeft aan dit 2x of vaker te hebben gedaan. Facebook staat met slechts 16% op de tweede plek! E-mail is mede daardoor een effectief communicatiemiddel.

Voorkeur om reclame via e-mail te ontvangen per leeftijdsgroepVolgens onderzoek van Spotler 2017

  • E-mail
  • Post

Aanbiedingen ontvangt gemiddeld 65% van de ondervraagden het liefst per e-mail. Op nummer 2 staat met slechts 16% brievenbuspost! 

Strategie bij doelen aansluiten

Klanten zijn vaak verbaasd over de mogelijkheden die e-mailmarketing biedt. Er is zoveel mogelijk! Zelfs bedrijven die zeer bedreven zijn in e-mailmarketing zijn, gebruiken nog altijd niet alle mogelijkheden! Wat denk je van:

  • Whitepaper beschikbaar stellen dat alleen te downloaden is na achterlaten e-mailadres voor genereren nieuwe klanten  (leadgeneratie)
  • Een mail maken met 2 verschillende onderwerpen, sturen naar testgroep en bestscorende sturen naar gros bestand (A/B testen)
  • Afbeelding aanpassen aan het geslacht/woonplaats/leeftijd oid van de lezer (dynamische content)
  • Via een bewegende afbeelding in de mail snel de verschillende uitvoeringen kunnen laten zien (animated gif)
  • Een kopie van de mail met een heel andere onderwerpregel sturen naar de groep die je eerste mail niet heeft geopend
  • Iedere bezoeker op je site via een pop-up wijzen op je nieuwsbrief, nieuwe actie of aanbieding
  • Aan de hand van de eerste besteldatum een automatische flow met kennismakingsmailtjes inrichten
  • X maanden na de laatste besteldatum automatische mail sturen om herhaalaankoop te stimuleren en/of te vragen om een review
  • Automatisch verjaardagsmailtje sturen op of x aantal dagen voor de verjaardag
  • Tekst/beeld laten zien aan de groep waarvan je weet dat ze die interesse hebben en de overigen zien die tekst of dat plaatje niet, terwijl ze dezelfde mail ontvangen. (gepersonaliseerde content)
  • Enz. enz…

 

Praktische strategie en al doende leren

We kijken goed naar je uitdagingen. Wat zijn jouw behoeften? Wil je meer nieuwe klanten? Wil je meer omzet uit je bestaande klanten? Wil je een betrouwbaarder imago of je sitebezoek verhogen? In ons eerste gesprek bepalen we waar we op focussen.

Ieder doel heeft een eigen aanpak nodig. We kijken naar de beschikbare middelen die je al hebt. E-mailmarketing is alleen maar het gereedschap dat je op oneindig veel manieren kunt inzetten. Soms zijn meerdere contactmomenten nodig, dan is het onmisbaar om social media bij de strategie te betrekken. En misschien zelfs een ‘ouderwetse’ brief sturen die tegenwoordig weer als heel uniek wordt ervaren! Kortom, een strategie op maat!

Na de theorie is het tijd voor de praktijk. Bij voorkeur leer ik je hoe je alles kunt doen, zodat je het voortaan zelf kunt. Maar natuurlijk kun je me ook de uitvoering laten doen. Het inrichten van campagnes, het opmaken van beeldmateriaal (en er zijn prachtige gratis tools waarmee je heel mooi en snel passende afbeeldingen maakt), toon van de campagne bepalen, teksten schrijven en het maken van de mail(tjes), social media post etc.

Nadat de campagne loopt, houden we nauwlettend in de gaten wat de resultaten zijn. Halen we de doelstellingen? Lopen we achter? Welk woord werkt goed en welke juist niet? Welke mail scoort wel goed en welke niet? We kijken naar alle factoren en bepalen waar we bijsturen. Natuurlijk niet op alle vlakken tegelijkertijd, anders weet je niet wat voor een verbetering heeft gezorgd. Rapportages bekijken en optimaliseren is noodzakelijk om te ontdekken waar jouw doelgroep goed op reageert. En geloof me… dat is vaak best verrassend!

Welke mediakanalen passen bij jouw doelgroep?

Zoals je in het overzicht ziet ontvangt gemiddeld zo’n 94% een nieuwsbrief. Alleen de tienergroep 14-17 staat op 84%. Nog altijd een heel hoog percentage.

E-mail wordt hooggewaardeerd en men vindt het de meest betrouwbare communicatievorm. Daarbij komt dat het relatief goedkoop is, waardoor het ook een geliefd middel is. Maar bedenk wel dat vaak 60% je mail niet opent, dus juich  niet te vroeg. Aan dat openingspercentage kun je wel degelijk wat doen.

Denk jij dat een groot adressenbestand het beste is? Niet in de e-mailmarketing. Daar scoren grote adresbestanden juist ver beneden de standaard. One-size-fits-all geldt nu eenmaal niet. Iedereen wil het gevoel hebben dat de informatie die je stuurt voor hem/haar geschikt is. Ook voor je betrouwbaarheid. Hoe meer ze ontdekken dat jij waardevolle informatie of aanbiedingen stuurt, hoe groter de kans dat ze de mail openen. Vandaar is het sturen naar kleinere bestanden, veel beter. En mocht er onverhoopt een groep ontstaan die de mail consequent niet opent, dan maken we ook daarvoor weer een automatische campagne met een ludieke mail die ze willen openen!

% Ingeschreven op nieuwsbrief per leeftijdscategorie

  • Ja
  • Nee
"Alleen kunnen we weinig, maar samen kunnen we veel"
Helen Keller

Effectief communiceren met je klanten en eenvoudig nieuwe klanten vinden?

Hilleen heeft kennis van zaken, weet altijd leuke voorbeelden aan te dragen en vooral haar tomeloze enthousiasme voor emailmarketing maken haar tot een topadviseur!

Carmen
Marketing Professional, Ambo|Anthos Uitgevers

Deel deze pagina:
Deel deze pagina:
Deze website maakt gebruik van anonieme cookies voor analytische doeleinden en er kunnen cookies van derden worden geplaatst bij het doorklikken naar andere partijen of het bekijken van video's.