Buttonkleur kan conversie positief of negatief beïnvloeden en hoe je een kleur wijzigt

Welke kleur heeft jouw button? En ben je tevreden over het aantal (door)kliks dat je mailing (of website) oplevert? Ik hoor je al zeggen:”Dat kan altijd beter!”. Maar hoe ontdek je welke buttonkleur het beste werkt?

Jammer genoeg heb ik geen pasklaar antwoord voor je! Er zijn veel factoren die meespelen, zoals de kleur(en) van je logo en van de nieuwsbrief. De kans is groot dat als je een logokleur voor je button gebruikt, de conversie lager is. Je mag dus weer testen om te ontdekken welke kleur beter werkt!

Wat is de beste buttonkleur?

Veel ondernemers kiezen met zorg hun logo en hoe de website eruit ziet. En in diezelfde stijl wil je dan ook graag de nieuwsbrief opmaken. Als je graag wilt dat de lezer vanuit de nieuwsbrief je product online bekijkt of artikel/blog leest, dan moet je je mail van een goede link voorzien. Dit kan in de tekst, maar (vrijwel) altijd gebruik je ook een button.

Veel bedrijven (en ik ook soms) denken teveel aan de vormgeving, dat alles in dezelfde stijl moet. Maar juist contrast zorgt vaak voor extra aandacht en dus is de kans voor doorklikken groter. Contrasterende kleuren zijn vaak rood, groen, oranje. Maar dat zijn niet de enige buttonkleuren die je kunt gebruiken.

Hoe kies je een HTML kleurcode?

In vrijwel elk e-mailprogramma kun je de kleur van de button wijzigen. Soms door de kleur te wijzigen terwijl je de button toevoegt, en soms moet je een kleurcode wijzigen in de html of broncode. Met de <> tekentjes in de editor kom je daar terecht..Een kleurcode in e-mail en website is altijd opgebouwd uit een hexagon teken met 6 cijfers en letters. Zo is #fffff wit en #000000 zwart. Maar wat als je kobaltblauw wilt hebben? Kijk op deze site om een kleur te kiezen en de bijbehorende # kleurcode te zien. Kopieer deze in je programma:

Welke kleur kies jij? Testen is, bij alles wat je digitaal doet, de enige manier om zeker te weten wat het beste werkt. Denk overigens niet dat als je de juiste kleur gevonden hebt, je klaar bent… Testen, testen, testen, testen, aanpassen, iets nieuws testen, testen, testen, testen….

Blijf testen 😉 ! Tot de volgende tip!



Geef een reactie