- 25 juni 2018
- Posted by: Hilleen
- Categorie: Tips om je e-mailing te verbeteren
In de Nationale e-mailbenchmark van 2018, waarin de cijfers van 6 grote E-mal Service Providers (ESP’s) worden geanalyseerd, komt naar voren dat slechts 7% van de e-mailingen een gepersonaliseerde onderwerpregel bevat, maar dat deze wel een 10% hogere open ratio oplevert! Dit is nu typisch een ‘quick win’ waar je vanaf nu direct van kunt profiteren!
Nationale E-mailmarketing Benchmark 2018
Op de eerste zomerdag van 2018 was ik aanwezig bij de jaarlijkse DDMA E-mailsummit in de Kromhouthal in Amsterdam. Een bijeenkomst met 500 mannen en vrouwen die superactief zijn met e-mailmarketing. Een dag waarin awards worden uitgedeeld voor de beste campagne, e-mailprofessional en single shot campaign en dit jaar voor het eerst ook een ‘agency battle’. Ik moet zeggen dat ik altijd enorm geïnspireerd word als ik zie hoe de cases zijn opgebouwd. Daar leer ik veel van. Tegelijkertijd heb ik ook een kritiekpunt. De winnende bedrijven hebben enorme budgetten tot hun beschikking. 20-30.000 euro is niets. Als je bijvoorbeeld honderduizenden klanten hebt dan is het logisch dat je meer conversie kunt halen uit een e-mailing dan wanneer je een adreslijst van 15.000 e-mailadressen hebt. Ik heb dan ook aan de organisatie voorgesteld om een low budget winnaar toe te voegen. Ik probeer altijd zonder budget toch resultaat te behalen. Uitgeverijen hebben weinig budget en ik vind het een sport om zoveel mogelijk te bereiken met zo weinig mogelijk investering. Ook zonder budget kun je creatieve campagnes maken die ook kunnen converteren. Natuurlijk ziet het er net wat minder gelikt uit, maar soms gaat het daar ook niet eens om. Het oog wil ook wat, maar wat je aanbiedt met de juiste Call to Action (CTA), dus de boodschap wat je gerealiseerd wilt krijgen, is het belangrijkst. Uiteindelijk gaat het erom wat je mailling oplevert.
Personaliseren kost je niets!
Zonder dat er ook maar een stukje design aan te pas komt, kun je personalisering ALTIJD gratis toepassen. Maar, je moet natuurlijk wel een voornaam hebben om dat te kunnen doen. Veel popups hebben alleen maar een e-mailadres dat ingevuld kan worden. Een popup converteert enorm goed als je veel sitebezoek hebt, maar je verzamelt niet per definitie een voornaam. Mailplus (het e-mailprogramma van Spotler) heeft bijvoorbeeld popup waarbij je geen voornaamkunt invullen. Zorg er dan voor dat je vanuit de bevestigingsmail vraagt om de voornaam. Gebruik die kans ook om hun interesses te laten invullen. Zo kun je ook inhoudelijk beter personaliseren.
In de meeste e-mailprogramma’s voeg je een voornaam eenvoudig toe, meestal door de code {voornaam}, maar controleer vooral of dit ook echt werkt in jouw e-mailprogramma EN zorg altijd voor een default, een terugvalnaam. Een default is een tekst die wordt getoond als er geen voornaam is. Je kunt daar vanalles mee doen. Je kunt zeggen:
– eigenschap, zoals relatie, klant, boekenliefhebber, reiziger, groene vingers, zonnetje, mooi mens…. de lijst is eindeloos! Bedenk wat past bij jouw doelgroep.
– vervangen door een ander woord. Soms kun je een zin ook anders zeggen:
{voornaam} op zoek naar koopjes? en als defaultwaarde: Ben jij, zodat er komt te staan: Ben jij op zoek naar koopjes
Denk er goed aan dat je altijd de defaultwaarde invult, zodat iemand altijd een goedlopende zin ziet staan.
En? Wanneer begin jij met personaliseren? Let op: de 10% uit het onderzoek is natuurlijk een gemiddelde. Er zijn partijen die (veel) meer dan 10% opens halen en sommigen zullen minder effect merken. Laat me weten hoe het jou vergaat! Reageer hieronder!